LIGHTSKIN

PERFORMATYWNA REWITALIZACJA PRZESTRZENI MIEJSKICH

status: Zrealizowane

miejsce realizacji: Wronki, Mosina, Międzychód, Nowy Tomyśl, Kościan, Ostrzeszów, Leszno, Gniezno

rok realizacji: 2013-2014

zespół realizujący:

LIGHTSKIN – Performatywna Rewitalizacja Przestrzeni Miejskich – to projekt, w którym multimedialny spektakl jest pokazywany w przestrzeniach nietypowych, mających ciekawą historię, często zapomnianych, nieczynnych, opuszczonych, aby pobudzić je do życia, zainteresować nimi mieszkańców miast. To druga edycja tego rzedsięwzięcia, w tym roku pokazy odbywają się w 8 miastach Wielkopolski (Wronki, Mosina, Międzychód, Nowy Tomyśl, Kościan, Ostrzeszów, Leszno, Gniezno). Wydarzenie jest wspierane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, wstęp na pokaz spektaklu jest bezpłatny.

Lightskin – performance, w którym kompozycja świetlna tworzy na ciele tancerki egzoszkielet. Światło jest w czasie rzeczywistym bezprzewodowo „przesyłane” do kostiumu tancerki i sprzężone z projektowanym w przestrzeni dźwiękiem, powstaje w ten sposób rodzaj wirtualnej mapy ciała. Poprzez ruch zaburzona zostaje ciągłość obecności oraz percepcja wzrokowa, co tworzy nieustanne powidoki zdefragmentowanego świetlnie ciała. Pulsujący luminescencjami ruch tancerki definiuje przestrzeń i wyznacza jej specyfikę.

„Lightskin” funkcjonuje na przecięciu instalacji site-specific, performance’u, teatru tańca, koncertu muzyki elektronicznej. Pragnieniem twórców jest konfrontacja z nietypowymi przestrzeniami – jak miało to miejsce np. podczas premiery spektaklu, która odbyła się na wrocławskiej Grobli, w zagajniku opuszczonej przystani kajakowej. Spektakl ma stać się „wydarzeniem”, wzbudzać zainteresowanie, ożywiać kontakty społeczne, otwierać dla sztuki nowe przestrzenie i konteksty.

spektakl był pokazywany w Jerozolimie i Tel-Awiwie w 2012 na festiwalu Audio-art w Krakowie oraz Off Cinema w Poznaniu oraz w ramach pierwszej edycji Performatywnej rewitalizacji przestrzeni miejskich w 8 misatach Wielkopolski (Konin, Jarocin, Śrem, Ostrów Wielkopolski, Kalisz, Chodzież, Piła, Krotoszyn)

LS (2)
unnamed-2
unnamed

 

zobacz:

biogramy twórców:

Patryk Lichota
Programowanie światła i dźwięku

muzyk, kompozytor, improwizator, producent radiowy. Absolwent Kulturoznawstwa, Muzykologii UAM w Poznaniu. Doktorant na wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, wykładowca na kierunku Media Interaktywne i Widowiska, członek HAT Center. Dyrektor festiwalu muzyki improwizowanej FRIV Festival. Gra na saksofonie, thereminie, zitherze, gitarze basowej i laptopie. Lider formacji audiowizualnej KakofoNikt oraz współtwórca wielu projektów muzycznych i audiowizualnych, min. Posoka, Stupor, Kurort, Ryzykowna Wyprawa Batyskafem, Disgrained, Fonoleptic.

Grał i/lub nagrywał z Blanką Dembosz, Pascalem Battusem, Bryanem Eubanksem, Kristin Norderval, Johnem Hegre, Mike Majkowskim, Konradem Chylem, Hectorem Rey, Claytonem Thomasem, Piotrem Mełechem, Jeffem Gburkiem, Jakubem Paczkowskim, Piotrem Tkaczem, Patrykiem Daszkiewiczem, Alfredo Costa Monteiro, Adamem Gołębiewskim, Witoldem Oleszakiem, Hubertem Wińczykiem, Rafałem Zapałą.

Jest autorem słuchowisk radiowych (między innymi „Emancypata” wg tekstu Maliny Prześlugi), stworzył muzykę do spektakli: „Układanka” (reż. Robert Jarosz) – pierwsza nagroda na XIII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży „Jarzenie” Teatru Palmera Eldritcha – pierwsza nagroda na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2009 oraz „Animo Tristi” (premiera na IV Festiwalu Młody Teatr Niezależny w Teatrze Ósmego Dnia w 2010 roku) „Bez Podłogi” Kompanii Doomsday (premiera w Centralnym Basenie Artystycznym w 2009 roku) Widowisko tatralno- multimedialne “Głosy” (w ramach akcji “Obchody 70. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej”) w reżyserii Janusza Stolarskiego i Tomasza Jarosza. Tworzy przestrzeń dźwiękową w odwołującym się do starożytnych misteriów „Symbolatorium” The Mysteries Project Theatre ze Szczecina.
Współpracuje z duetem performatywnym Agata Elsner/Ewa Janicka – przy projektach: „Podejrzane” prezentowane na festiwalu Eksperyment 2008 „Flow” – występ na Madeinpoznan Festival, Festival International et Universitaire des Arts de la Scène w Arras, oraz Teatr-akcje 2009 w Suwałkach „Imponderabilium” (premiera na festiwalu No Woman No Art w 2009 roku) Wraz z Martą Romaszkan zrealizował spektakl taneczny „Starving Mirrors”, który swoją premierę miał na festiwalu ADM Bliksem w Amsterdamie.
W 2010 roku w Teatrze Ósmego Dnia premierę miał jego spektakl „Strange Lóóp” odwołujący się do teorii świadomości – „dziwnej pętli” Douglasa Hofstadtera, wykorzystujący sprzężenia zwrotne video i dźwięku modulowane w czasie rzeczywistym przez dwie tancerki. W swojej pracy z dźwiękiem zajmuje się również tworzeniem przedstawień i instalacji dla dzieci. Współpracuje z reżyserem i dramatopisarzem Robertem Jaroszem, z którym zrealizował przedstawienie „Układanka” (2008) oraz instalację „Audiopyłki” (2012) dla dzieci w wieku 3-6 lat oraz Krzywiryjek (Wrocławski Teatr Lalek 2014).

W 2013 zrealizował instalację na interaktywne rośliny :”Cyborganic Plants” – prezentowaną na Malta Festival Poznań 2013. Wraz z Joanną Malinowską i Krystianem Klimowskim stworzył instalację interaktywną wykorzystującą fale mózgowe odbiorcy – „Oda di Neuro” (prezentacja na XV Biennale Sztuki Mediów Wro 2013).

Autor spektaklu Lightskin (pokazy w Tel Awiwie, Jerozolimie, Wrocławiu, Krakowie oraz w ramach projektu „Performatywna Rewitalizacja Przestrzeni Miejskich” w ośmiu miastach Wielkopolski). Rezydent Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, z projektem dotyczącym improwizacji dźwiękowo-ruchowej FRIV MOVE ZAMEK. Współprowadzący audycję o muzyce współczesnej „Audiosfera” w poznańskim Radio Afera.

Katarzyna Kulmińska
taniec

absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu. Jako uczennica Szkoły Baletowej odbyła praktyki sceniczne w Teatrze Wielkim w Poznaniu (spektakle Jezioro Łabędzie, Giselle, Hrabia Monte Christo oraz Don Kichot). Wielokrotnie brała udział w Międzynarodowych Warsztatach Tańca Współczesnego w Poznaniu oraz w warsztatach techniki GaGa, prowadzonych przez Yoshifumi Inao oraz Noę Paran z Batsheva Dance Company. Od sezonu 2008/2009 związana etatowo z Polskim Teatrem Tańca. Występuje m. in. w spektaklach: Minus 2 (chor. Ohad Naharin), Alexanderplatz i Desert (chor. Paulina Wycichowska), Carpe Diem, Wiosna-Effatha, Spotkania w dwóch niespełnionych Aktach, FootBall@… (chor. Ewa Wycichowska), Lato- Red Sun (chor. Thierry Verger), Wo-man w pomidorach (chor. Yossi Berg), The Outline i Double Trouble (chor. Karolina Wyrwał), Maathai (chor. Niels Claes), Hello, Stranger! (chor. Paweł Malicki) oraz Czterdzieści (chor. Jo Strømgren). Interesuje się piłką nożną.