MOTYW RZEKA

status: W trakcie realizacji

miejsce realizacji: RZEKA

rok realizacji: 2018

zespół realizujący:
Maja Ziarkowska
Leszek Garstka

 Zapraszamy na pokaz filmowy TRYPTYKU TEATRALNEGO, który powstawał na trzech barkach, w trzech miejscowościach, łącząc rzeczne historie w jedną uniwersalną opowieść o życiu.
20.10.2018r. >> Statek Kultury >> Wieczór z dokumentem i teatrem,Cigacice, godz. 19:00
24.10.2018r. >> Barka Lemara, Bydgoszcz, godz. 18:00
29.10.2018r. >> barka Irena >> Pokazy filmowe Motyw Rzeka i Odrzańska Odyseja, Wrocław, godz. 19:00

>> Nasze aktualne położenie i pokładowe newsy znajdziecie na FB MOTYW RZEKA <<

//

Motyw Rzeka to projekt edukacyjno-kulturalny, dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który po raz pierwszy wypłynął na polskie rzeki. Na wodnym szlaku Wrocław, Cigacice, Bydgoszcz działamy warsztatowo w zakresie teatru i filmu. Naszą inspiracją są autentyczne historie kapitanów żeglugi śródlądowej.

W każdej miejscowości na pokładach dużych jednostek:
  • barka Irena we Wrocławiu
  • Statek Kultury w Cigacicach 
  • barka Lemara w Bydgoszczy
odbywa się pokaz finałowy, wieńczący cały proces warsztatowy.
Dodatkowym elementem projektu jest KINO PLENEROWE, w którym prezentujemy materiały filmowe w ciekawy sposób dotykające obszaru teatru, m.in. rejestracje spektakli, filmy eksperymentalne.
Na pokładach barek odbywają się również spotkania z wodniakami, którzy opowiadają o życiu na wodzie, dzielą się historiami i przeżyciami związanymi z żeglugą.


 

SZCZEGÓŁOWY OPIS WARSZTATÓW, czyli czego się możesz spodziewać 🙂

 

Podczas pięciodniowych spotkań poznamy autentyczne historie kapitanów żeglugi śródlądowej i morskiej i poprzez improwizowane działania sceniczne spróbujemy zrekonstruować te doświadczenia i podzielić się nimi z publicznością. Warsztaty teatralne to przede wszystkim okazja, by spędzić wspólnie czas, rozwinąć kreatywność i poćwiczyć sztukę komunikacji, nawiązywania relacji, siłę przebicia i skupienie uwagi na sobie i innych. Odpowiednia emisja głosu i dykcja czy świadomość ruchu i gestów to umiejętności, które przydają się nie tylko na scenie, ale także w życiu. Podczas warsztatów w spontanicznej i pobudzającej wyobraźnię atmosferze uczestnicy będą mogli sami rozpoznać własne możliwości i ograniczenia, nieraz zadziwiając samych siebie.
Największym wyzwaniem i jednocześnie satysfakcją może być pokaz pracy – efekt przebytej wspólnie drogi, według scenariusza stworzonego w grupowych działaniach.  Wspólnymi siłami skonstruujemy scenografię, korzystając z umiejętności i zainteresowań uczestników warsztatów. Będziemy budować, skręcać, malować i kreować przestrzenie. Współodpowiedzialność i zaangażowanie uczestników w przygotowanie tych spektakli stanowić może największą wartość warsztatów, będących tym samym doskonałą i na długo pamiętaną wakacyjną przygodą.
Spektakle powstałe podczas warsztatów zostaną profesjonalnie zarejestrowane i stworzą wideo opowiadające TRYPTYK TEATRALNY w konwencji TEATRU TELEWIZJI, który będzie można zobaczyć jesienią podczas pokazów finałowych w każdej z odwiedzanych miejscowości oraz na stronie projektu.

INSTRUKTORZY

Warsztaty poprowadzą Krzysztof Cicheński – reżyser teatralny i operowy oraz Julia Kosek – artystka projektująca kostiumy i scenografię. Twórcy pracowali przez wiele lat w poznańskim, niezależnym Teatrze Automaton oraz w teatrach operowych w kraju i zagranicą (między innymi „Pajace” w Teatrze Wielkim w Poznaniu, „Ariodante” w Warszawskiej Operze Kameralnej czy, „Klothó” w Zagrzebiu). Cicheński prowadzi ponadto warsztaty teatralne i dyskusje w ramach działalności Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz zajęcia na Scenografii Poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego.

KINO PLENEROWE

TEATR USTA USTA REPUBLIKA

Początki Teatru Usta Usta Republika sięgają 2000 roku, kiedy miała miejsce pierwsza premiera teatru p.t. „A.”

FORMA
Prawie każdy z projektów to eksperyment związany z sytuacją oraz przestrzenią działania teatralnego. Na przykład spektakl „Ambasada” ma swój początek na stronie internetowej. Widzowie ubiegający się o azyl w ambasadzie zmuszeni są do wypełnienia zamieszczonego tam wniosku o prawo do stałego pobytu.

PRZESTRZEŃ
„Wrażliwość miejsca” to jeden ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej grupy. Zawilgocone piwnice Centrum Sztuki Współczesnej „Inner spaces”, zakurzony strych Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, monumentalna bryła zamku cesarskiego w Poznaniu, podziemny parking, nocny labirynt miejskich ulic, czy wspomniana już przestrzeń wirtualna to miejsca premierowych prezentacji Republiki Usta Usta. Ich specyfika posłużyła za klucz do konstrukcji przedstawień. Odejście od klasycznie rozumianego pomieszczenia teatralnego sprowokowało wielopoziomową grę z przestrzenią, w której poszczególne jej fragmenty zaczęły funkcjonować nie tylko jako elementy scenografii, ale także jako osoby dramatu.

WIDZ
Projekty firmowane przez poznański Teatr Usta Usta Republika wymagają od widza aktywności. Zdaniem Joanny Derkaczew tutaj: „Zanika podział na tego, co tworzy, narzuca i tego, co potulnie przyjmuje jego wizję”. Wiński gra nie dla widzów, ale z widzami, pozostawiając w dramatycznej partyturze miejsce na ich autonomiczne reakcje i wybory. Rozwój scenicznych wydarzeń to wypadkowa działań aktorskich oraz decyzji podejmowanych na bieżąco przez publiczność. W opinii krytyków Usta Usta specjalizują się w akcjach-spektaklach, angażujących ciało, pamięć i wyobraźnię widza.
TEMAT
Labirynt przestrzeni zestrojony z labiryntem ludzkich emocji i sytuacji, wizja świata-pułapki, naznaczonego samotnością, zagubieniem, niespełnieniem i doświadczeniem utraty to tematy pojawiające się w wielu spektaklach Republiki Usta Usta. Każde z przedstawień to jednak autorski projekt, stanowiący oryginalną i aktualną w swej wymowie próbę opisania i zinterpretowania otaczającej nas rzeczywistości. To również zaproszenie do podróży przez plątaninę wydarzeń, snów, sytuacji, osób i obrazów pamięci.

spektakl UCZTA

„Czy odczuwasz czasami głód, którego nie potrafisz zaspokoić?

fot. archiwum teatru Usta Usta Republika

Marzenie, niemożliwe do spełnienia?
Pragnienie do ugaszenia?
Wstręt do przełamania?
Ból do ukojenia?
Smak do odkrycia?

Porzuć dotychczasową dietę i przyjdź na Ucztę.
Nie może cię na niej zabraknąć.”

 

 

 

 

scenariusz: Ewa Kaczmarek, Łukasz Pawłowski, Wojciech Wiński

reżyseria: Wojciech Wiński

kostiumy: Idalia Mantas
muzyka: Adam Brzozowski

aktorzy: Ewa Kaczmarek, Roman Andrzejewski, Łukasz Pawłowski, Wojciech Wiński, Przemysław Zbroszczyk, Dominik Złotkowski
światło i dzwięk: Marcin Soja

premiera: 14.06.2013 – Scena Robocza – Poznań

 


 

LABORATORIUM REJS – CYKL ETIUD OPOWIADAJĄCYCH O ŻYCIU NA RZECE

 

Zbiór etiud zrealizowanych przez uczestników warsztatów filmu dokumentalnego, którzy przyglądali się różnym grupom społecznym oscylującym przy rzece w swojej codzienności.

 

 

 


 

ALEKSANDRA MAZOŃ

 

Urodzona w 1983 roku w Nysie, absolwentka wydziału lalkarskiego PWST we Wrocławiu (2008). W zespole Wrocławskiego Teatru Lalek od 2008 r. Jej pierwszy film krótkometrażowy z 2007 roku pt. „Raz, Dwa, Trzy” we współpracy z Weroniką Bilską, zrealizowany jeszcze pod panieńskim nazwiskiem Ząb, sfinansowała sama. Była to potrzeba sprawdzenia się w roli reżyserki i zmierzenia się z kinem psychologicznym, który jest najbliższy jej wrażliwości. Film zdobył wiele nagród na festiwalach filmowych. Reżyserka filmu dokumentującego pracę nad projektem badawczym prof. dr hab. Jolanty Góralczyk „LALKA I BECKETT”. Autorka swojej pierwszej książki dla dzieci „Wierszyki z krainy muzyki”.

 

LATO

 

Czy w życiu wszystko jest czarne albo białe? Ile trwa droga od miłości do nienawiści? Czy da się tą samą drogą powrócić? Jeden dzień, jedno zdarzenie

i jedna szansa na ocalenie.

LATO – wyjątkowy obraz o dojrzewaniu…  

//

HISTORIA. Bohaterką fil;mu jest 30-letnia Katarzyna, która posiada niesamowity talent plastyczny. Niestety, ku niezadowoleniu matki woli pracować

w przedszkolu, spędzając czas z dziećmi, niż iść w jej ślady i zająć się na poważnie swoją artystyczną karierą.

RELACJE matki i córki komplikują się jeszcze bardziej, gdy Katarzyna zapada na nieuleczalną chorobę…

LATO. Jeden dzień z życia Katarzyny. Upał, autobus- pułapka. Jedno zdarzenie, które sprawi, że bohaterka dojrzeje. Z innej perspektywy spojrzy na przeszłość, na własne życie…

CHOROBA Katarzyny nie jest osią filmu. To tylko bodziec, który pcha bohaterkę do podjęcia działań, na jakie nie miałaby odwagi w innej sytuacji.

MIŁOŚĆ i NIENAWIŚĆ, czarne i białe – czy naprawdę nie istnieje nic pomiędzy?

 


 OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL POLSKIEJ ANIMACJI O!PLA :: O!PLA_TEATR_RZEKA

Program O!PLA_TEATR_RZEKA to obszar spotkania dwóch żywiołów, a właściwie filmów nimi inspirowanych; czasem wprost, a czasem umownie. Rzeka to nieustannie zmieniająca się materia. Teatr to przepływający na naszych oczach czas. Animacja łączy oba te wymiary.
Wszystkie prezentowane filmy brały udział w Festiwalu Animacji O!PLA w latach 2013-2018. Kurator programu: Piotr Kardas (O!PLA).
——————————————————————————————–

MARTA WĘGLIŃSKA

(ur. w 1990 na Lubelszczyźnie) – absolwentka studiów magisterskich na kierunku Intermedia (2016) oraz studiów licencjackich na wydziale Malarstwa (2014) na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Stypendystka MKiDN (2015, 2014, 2010, 2008). Od 2013 roku współprowadzi i kuratoruje Galerię Silverado. Laureatka międzynarodowego rocznego stypendium Darmasiswa RI w Indonezji 2016/2017. Wybrana działalność:

„Upadek.Grawitacja”, Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa, 2018;
AiR, Sesama, Yogyakarta (Indonezja), 2017.
AiR RedBase Foundation, Yogyakarta, 2017;
You’re a master at capturing my desire and affection, RedBase Foundation, Yogyakarta, 2017
Chorus (Alt_Cph 15 – Copenhagen’s Alternative Art Fair), Kopenhaga, 2015
Modern Art Desserts (Supermarket – Stockholm Independent Art Fair), Sztokholm, 2015
Sterownik czasu rzeczywistego vol. II, Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa, 2014

 

WILKI GRASUJĄ

 

Wilki grasują to opowieść o uniwersalności kategorii, pojęć, stanów, które określają

życie, bez względu na czas czy przestrzeń dziejących się wydarzeń. W filmie
pojawiają się ogólne pojęcia, które w większości zostały szczegółowo opracowane
m.in. w starożytności. Fatum, przypadek, konflikt tragiczny, katharsis, tragedia –
wywodzą się z zamierzchłych czasów, mimo to nadal spotykamy je w naszej
rzeczywistości. Tym samym wskazuje to na ciągłość stanów, emocji, czy też
elementów konstruujących życie. Poza kategoriami wywodzącymi się z Antyku, film
porusza uniwersalne zagadnienia takie jak czas, przestrzeń, grawitacja, dobro, zło,
niebezpieczeństwo, miłość, fatum, przypadek, ciało. 
Kim są tytułowe wilki? Drapieżniki żyjące w gromadzie stały się metaforą,
ucieleśnieniem najpotężniejszych kategorii, które rządzą rzeczywistością. Wilki
grasują – czyli pojęcia, które krążą pomiędzy czasami, i „atakują” każdą
rzeczywistość. Wilki to uniwersalne, potężne, ponadczasowe określenia. Wilkami jest
m.in. czas, przestrzeń, przeszłość, wiedza, intuicja, dobro, zło, miłość, grawitacja,
niebezpieczeństwo, fatum, przypadek. Wilkami są też 3 bohaterki filmu – Julie (wraz
z jej dublerką) – buńczuczna, perwersyjna, bezpośrednia osobowość, oraz Ataran –
ponadczasowa, obdarzona szczególną intuicją. 

 

Audio-video, 00:47:31

Występują: Julia Poziomecka, Sylwia Achu, Paula Głowacka, Paulina Miu Zielińska
Zdjęcia: Marcin Ptaszyński, Kuba Czech, Maciej Rudzin, Marta Węglińska, Tobiasz
Jędrak
Muzyka: Marta Knaflewska
Postprodukcja dźwięku: Izabela Sitarska
Realizacja: Marta Węglińska